Ezekre figyeljünk tankoláskor
Sokak számára az autó több egyszerű használati tárgynál, ilyenkor pedig egy-egy mosás, vagy tankolás is egy kisebbfajta szeánsznak felel meg. Mind ismerünk ilyen embereket, ők azok, akiknek mindig tökéletes állapotban van a kocsijuk – kívül-belül – és ők azok, akik már akkor mennek a töltőállomásra, amikor az üzemanyagszint jelző először elmozdul a teli állásból.
Létezik azonban a másik véglet, akik vallják az elméletet, miszerint az autó van értük és nem ők az autóért. Noha mindkét felet abszolút meg lehet érteni, bizony figyelmetlenségből adódó kellemetlenségek még azoknál is előfordulnak, akik amúgy nagy becsben tartják négykerekű társukat. Elsőre ugyan azt gondolnánk, hogy a tankolásnál egyszerűbb munkafolyamat egy autó kapcsán fel sem merülhet, ám elég egy apró kis figyelmetlenség, és máris megtörténik a baj, nevezetesen például az, hogy dízelt töltünk a benzines kocsiba, vagy épp fordítva. Ha nagyobb mennyiséget – azaz több litert – sikerült valamilyen oknál fogva félretankolni, akkor a legfontosabb, hogy ne indítsuk el az autót – még a gyújtást se adjuk rá – hanem szóljunk autószerelőnek, autómentőnek és a szakemberek majd orvosolják a problémát.
No de mi van akkor, ha kifogy az autóból az üzemanyag? Ez csak a filmekben történik meg, gondolhatnánk, ám valójában nem is olyan ritka dolog ez, a legtöbbször vagy a jelző meghibásodása okozza – azaz nem is látjuk, hogy üres már a tank -, vagy a túlzott magabiztosság, hisz már ég a visszajelző, de mi jól ismerjük a saját autónkat, tudjuk, hogy elmegy még harminc-negyven kilométert is így. Aztán ha véletlenül mégsem, akkor ott állunk az út szélén, és imádkozhatunk, hogy ne legyen nagyobb baj annál, amit egy kanna benzin – vagy gázolaj – orvosolni tud. Szerencsére a legtöbb esetben tényleg ez a helyzet, ám ha pechünk van, akkor megeshet, hogy fellevegősödött a rendszer, vagy ami még nagyobb gond, hogy a tank aljáról felszívott valami szennyeződést az utolsó korty üzemanyaggal együtt. Épp ezért – soha – nem érdemes kockáztatni. Ne járjunk pár liter üzemanyaggal, helyette inkább egyszer tankoljuk tele és mindig tankoljunk rá, amikor már csak félig-háromnegyedig van. Ezzel elkerülhetjük, hogy komoly kár keletkezzen a motorban, aminek a javítása akár több százezres tétel is lehet.