Izzítógyertya a diesel motorral hajtott járművel elengedhetetlen alkatrésze

Egy olyan alkatrészről beszélhetünk, amely a gondtalan működés elengedhetetlen kelléke. Igaz a nyári melegekben kevésbe szükséges a korszerű járműveknél, ám télen ez a kis alkatrész nélkül már egy lépést sem tehetünk.

[wp_ad_camp_1]

Izzítógyertya főként a diesel meghajtású autóknál alkalmazzák. A diesel motorok működési elve legrövidebben összegezve annyit tesz, hogy a motor levegőt szív be, melyet a sűrítés ütem alatt annyira összeprésel, hogy a levegő hőmérséklete elegendő legyen a gázolaj meggyújtásához. Ugyanis itt nem szikravetéssel működik a motor, mint a benzines járműveknél. Tehát ebben az esetben a gázolaj gyullad meg. Többek között ebből jön a probléma forrása is, hiszen pl. 0 C fok esetén a motor nem tudja annyira felmelegíteni a beszívott levegőt, esetleg csak nagyon sokadik próbálkozásra. Amely egy igen zajos kopogással jár együtt. Ahhoz, hogy ezt mind elkerüljük, be kell építeni a diesel járművekbe egy rendszert, amely a levegő előmelegítésre szolgál. Ez pedig nem más, mint az izzítórendszer.

Az izzítórendszer egyik legfőbb alkotóeleme az izzítógyertya. Ennek a kis alkatrésznek az a feladata, hogy még a leghidegebb időjárásban is pár másodperc alatt olyan hőmérsékletre emelje a bejutó levegő, amely által már könnyedén beindulhat. Persze ez az alkatrész is egy sor fejlődési lépcsőn ment keresztül mire eddig eljutottak. Ugyanis a kezdetekben, mikor még a dieselek megjelentek még a hengerfejek is mások voltak. Ott még találkozhatunk elő kamrás vagy örvénykamrás kialakítással. Itt az izzítógyertyának csak egy feladata volt, hogy az indításkor a kamrában lévő levegőt megemelje. Egy a biztos bármilyen diesel autóban megtalálható az izzítógyertya. További információ az evoauto.hu oldalán.