Kinek megfelelő a négyévszakos gumi?
Egy autós életéhez a évente kétszeri gumicsere épp úgy hozzátartozik, mint az olajcsere, vagy az időről-időre szükséges műszaki vizsga. Amint elérkezik az ősz és az időjárás a kellemetlenebb arcát kezdi el mutatni (a hőmérséklet pedig 7 Celsius fok alá kúszik), akkor már tudjuk, itt az ideje, hogy lekerüljenek a nyári abroncsok és átvegyék helyüket a télik.
Igen ám, de ki ne gondolkodott volna már el azon, hogy ezt az egész hercehurcát maga mögött hagyja és kiváltja az egészet egy négyévszakos szettel. Valójában szerintem szinte mindenkinek megfordult már ez a fejében, ám az, hogy sokáig tartotta magát az az elmélet, hogy ami mindenre jó, az igazándiból semmire sem jó, az sokakat eltántorított a cserétől.
Nézzük akkor, hogy mi is a helyzet most, kinek éri meg igazán négyévszakos abroncsot választania. Mindenekelőtt azzal kell tisztában lennünk, hogy mi a különbség a nyári és a téli gumi között. Mivel teljesen különböző hőmérsékleten és útviszonyon kell megfelelniük, így nem csupán más-más mintázattal rendelkeznek hanem magának a guminak a keveréke is teljesen eltér. Míg egy télinek puhábbnak kell lennie, hisz a hűvös, nedves aszfalton úgy tud kellő tapadást biztosítani, addig a nyári ennek épp az ellenkezője. Épp ezért ha téli gumit használunk nyáron az nem csak gyengébben tapad (és emiatt nagyobb féktávja bír), de sokkal gyorsabban el is kopik. A télen használt nyári gumi pedig nagyon rosszul tapad, és rendkívül balesetveszélyes, főleg csapadékos időben. A négyévszakos abroncsok e két tulajdonságot próbálják ötvözni. A igazság pedig az, hogy az elmúlt években hatalmas fejlődés volt tapasztalható, egyre jobb gumikeverékek készülnek és a prémium márkák darabjai egész jól helyt állnak szinte minden időjárási körülmények között. Ezzel együtt még mindig érdemes fenntartással kezelni ezeket a gumikat, mert még mindig igaz az, hogy nyáron jobb egy nyári, télen jobb egy téli. Azonban azok számára, akik keveset autóznak (évente 10 ezer kilométernél kevesebbet), és akiknél nem gond, ha havazás, illetve jég esetén nem ülnek autóba, a négyévszakos gumi teljes mértékben vállalható alternatíva. Már csak azért is, mert ha két garnitúrát használnak, akkor ilyen alacsony futásteljesítmény mellett jóval előbb elöregszik a gumi, mint ahogy elhasználódna.